Wednesday 4 February 2015

TAK BOLEH MENYUSU SEMASA DEMAM?







Assalamualaikum dan hai ibu semua,

Sejak kebelakangan ini, cikgu diuji dengan demam panas. Sekejap surut, sekejap ada balik demamnya. Namun, syukur Alhamdulillah masih dikurniakan kudrat untuk meneruskan penyusuan Aydin seperti biasa.

Sesekali cikgu ada juga menerima soalan dari ibu-ibu, boleh ke menyusu semasa kita demam? Sebab ada orang kata tak boleh sebab nanti bayi berjangkit dari kita pula.

Tahukah ibu, sebenarnya kita masih boleh menyusukan anak kita seperti biasa walaupun kita sedang mengalami demam biasa seperti panas badan, batuk atau selesema. Jika demam itu menyebabkan badan terlalu lemah dan memerlukan rawatan, ibu hendaklah membuat pemeriksaan selanjutnya dari doktor.

Sebenarnya, penyusuan semasa ibu mengalami demam biasa tidak akan memudaratkan bayi malah ia membantu bayi menguatkan lagi sistem imunisasi badannya. Ini kerana semasa kita demam, badan kita sedang menghasilkan antibodi untuk melawan "kuman jahat" itu. Penyusuan semasa demam, akan memindahkan sel-sel antibodi yang kuat ini ke badan si comel kita. Jadi badan anak kita akan terlindung dari kuman-kuman yang menyebabkan demam ini.

Memetik petikan Dr. Zubaidi di laman blog beliau, apabila ibu demam akan berlaku reaksi immunologi iaitu proses pembentukan antibodi yang dipercepatkan oleh suhu tinggi yang dialami badan ibu semasa demam dan antibodi ini disalurkan kepada bayi melalui susu ibu. 

MashaAllah, indah sekali ciptaan susu ibu kan! Walaupun ibu sedang sakit demam, ibu masih menyalurkan nutrisi dan ubat untuk bayi yang disusui supaya bayi terus sihat dan kuat.




Cikgu nak kongsikan tips yang diamalkan semasa demam panas dan masih teruskan penyusuan:

1. Minum air dengan sangat banyak. (Read: sangat sangat banyak)

Bila kita demam panas, suhu badan akan meningkat berbanding suhu biasa. Jadi pastikan pengambilan air yang banyak untuk menstabilkan suhu badan yang tinggi dan mengelakkan dehidrasi badan. Minum air apabila rasa dahaga dan sediakan satu bekas air bersama ibu.

Minum air suam, jus buah-buahan suam dan minuman bermalt panas untuk melancarkan pengaliran bendalir dalam badan. Tanda-tanda badan dapat air yang cukup adalah urin jernih dan tidak berbau.

2. Mesti makan pada waktunya. 

Biasanya bila kita demam, selera makan memang merudum. Tapi demi si kecil tersayang ibu perlu makan ya, sekurang-kurangnya bubur nasi bersama kentang dan kurma sebagai snack. Nasi dan kentang sebagai sumber karbohidrat dan kurma sebagai sumber tenaga segera. Ini dapat memastikan ibu masih dalam keadaan yang tidak lemah untuk meneruskan penyusuan. 

Elakkan pengambilan makanan berminyak dan pedas. 

3. Mesti menyusukan bayi seperti biasa dan pam mengikut jadual.

Walaupun dalam keadaan demam, susukan bayi seperti biasa dan bagi ibu bekerja mesti pam mengikut jadual supaya masih kekalkan paras prolaktin seperti biasa, ini untuk mengelakkan susu merudum apabila ibu dah pulih dari demam dan mula bekerja nanti.

4. Dapatkan rehat yang berkualiti.

Lumrah ibu menyusu, amat jarang sekali kita mendapat tidur yang panjang umpama "sleeping beauty" jadi pastikan kita manfaatkan masa rehat dengan tidur yang berkualiti walaupun tempoh masanya singkat. Elakkan memasang televisyen atau radio semasa tidur. Seelok-eloknya, pasangkan bacaan Al-Quran atau zikir kerana gelombang dari alunannya berupaya merangsang penyembuhan badan dari dalam. 

5. Amalkan pemakanan natural remedies untuk mempercepatkan penyembuhan.

Pengambilan pemakanan sebagai booster penyembuhan yang sesuai dengan tubuh amat digalakkan. Cikgu mengamalkan pengambilan Minyak Kelapa Dara untuk bantu badan pulih dari demam.

6. Jaga kebersihan diri.

Pastikan ibu mandi seperti biasa. Elakkan batuk atau bersin berdekatan atau pada muka si kecil kita. Cuci tangan dan sabun setiap kali keluar dari tandas.

Jadi, ibu-ibu masih dapat menyusukan anak kita seperti biasa ya. Sekuat mana kita jaga badan kita, kadang-kadang akan diuji dengan demam demam manja, peringatan dari Allah, salah satu cara untuk menyucikan diri dari dosa juga.

Senyum sokmo ya mommies!






Salam Cinta Susu Ibu,
Cikgu Susu Anda
cikgususu.com





Rujukan:

1. drzubaidi.com
2. Healing by Listening to Quran: kaheel7.com




Nak beli breast pump murah? Klik di link ini: www.pumponthego.com/shopnow
Nak Konsultansi Penyusuan secara personal? Hubungi saya, Zuain Ghani: 0193841569 (Whatsapp/ Telegram / SMS/ Call) atau email zuainghani@gmail.com untuk temujanji.



No comments:

Post a Comment